Odder Kommune forlænger med samkørselsplatform: Fortsat ingen krav til bevis for kørekort

Manglende bevis for kørekort blandt chauffører har ikke haft betydning, da Odder Kommunes udvalg for Klima og Plan d. 26. november forlængede deres aftale med Nabogo. Blandt politikerne er der uenighed om, hvorvidt manglende krav til dokumentation for kørekort er et reelt problem.

Af Gustav Bo Hansen

Ny samarbejdsaftale

I går forlængede Udvalget For Klima og Plan i Odder Kommune samarbejdsaftalen med samkørselsplatformen Nabogo med et år.

Det skete på trods af TVSyds kritik af tjenesten, som Odderen har forelagt udvalgsformand Kresten Bjerre (B), der har vendt det med forvaltningen. De manglende krav til førebevis blev altså ikke udslagsgivende, og blev ikke vendt på selve mødet.

Tillid eller kontrol?

Odderen har tidligere fortalt om den manglende kontrol af kørekort blandt Nabogos chauffører, og hvordan det forargede en af deres brugere.

At Nabogo ikke kontrollerer chaufførernes kørekort, bekymrer ikke Kresten Bjerre:

”Vi er et tillidsbaseret samfund, hvor vi kontrollerer hinanden hele tiden. Man må formode, at når man tager sin bil, har man et gyldigt kørekort. Vi har en regel, som størstedelen heldigvis følger.”

Det er dog ikke alle i udvalget, der er enige. Nikolaj Enggård Fogh (K) kalder den manglende kontrol for stærkt problematisk, og uddyber:

”Når man får uddelt kommunale midler for at tilbyde en service, må der gerne være dokumentationskrav om kørekort.”

Mulighed for forbedringer

Oliver Mathiasen, der er landechef i Danmark for Nabogo, fortæller Odderen, at de udvikler platformen efter, hvad der efterspørges blandt brugerne og deres samarbejdspartnere, kommunerne. De har ingen planer om at indføre et krav om dokumentation for kørekort, men er åbne for, at det kunne være en mulighed, hvis det blev efterspurgt af brugere og partnere.

Om muligheden for at efterspørge et sådan tiltag siger udvalgsmedlem Leif Gjørtz Christensen (Ø):

”Jeg vil ikke udelukke at sætte et krav om at indføre det. Det er åbenlyst fornuftigt, og det burde de bare gå i gang med. ”

Både Nikolaj Enggård Fogh (K) og Palle Holsting (A) udtrykker også opbakning til et potentielt krav til Nabogo om indførelsen.

Selvom der er mulighed for at kommunen potentielt kunne påvirke en implementering af kørekortkontrol, er det ikke alle udvalgsmedlemmer, der mener, at de skal bruge den indflydelse.

”Det kommer jeg ikke til at gøre. Jeg tror ikke, der er et problem i det. Hvis der kommer et problem, må vi tage det op. Man skal passe på ikke at gøre alt for indviklet,” siger Kresten Bjerre (B).

Kollektiv trafik fremadrettet

Forlængelsen af aftalen er på et år, frem for de to år som det først var planlagt. I den forbindelse skal kommunen lave en mobilitetsplan, hvor de skal undersøge, hvordan den kollektive trafik fungerer, og om Nabogo kan indgå på længere sigt.

This article was written by 57264